Endre Hevezi

   Endre Hevezi

Født 1923 i Szeged (Ungarn).

Denne unge ungarske kunster og arkitektstuderende, var ansat på Knabstrup 1946 -1947. Han var som Zoltan Kiss og Lajos Mathè kommet til Danmark som flygtning i slutningen af 2. verdenskrig. På baggrund af en maleriudstilling i København, hvor han møder Elsebet Granzow, kommer han i kontakt med Hedevig Granzow, en tvillingesøster til direktør Frida Schou, Knabstrup.

Gennem bekendtskabet med familien Granzow, blev alle tre ungarer tilknyttet Knabstrup og fremstillede her unika-ting, som idag er blevet samleobjekter.

Har formentlig ikke været så produktiv på Knabstrup, som sine to landsmænd, idet han også slog igennem som maler i Danmark i slutningen af 1950-erne. Han malede portrætter og landskaber og udstillede i København, Stockholm og flere andre skandinaviske byer. Desuden udformede han vægmalerier og stentøjsdekorationer og var også kunstneren bag en altertavle i Alderslyst kirke, indviet 1948. (Se nederst på siden under overskriften Kirkeudsmykning.

Endre Hevezi udvandrede senere til England og bosatte sig i London. Her virkede han i første omgang som arkitekt, hvilket genopliver hans interesse for arkitekttoniske udsmykninger. Han har bl.a. udsmykket The Greek Board of Trade i London, School of Electronics of the Army i Arborfield m.fl.

Også interessen for kirkeudsmykning fortsættes i England. Udfører bl.a. dekorationer for kirken ved Allan Hall Catholic seminarium i Chelsea. hans største værk benævnes som værende dekorationen af Debra Libanos Cathedral i Etiopien.

Hans værker er bl.a. udstillet i National Gallery i Warszawa, National Gallery i Gdansk, Gallery of decorative Arts i Budapest, Mora Ferenc Museum i Szeged og i Usher Gallery i Lincoln.

Kilde: Anthony B. Shilstone, London.

Signatur på Knabstrup:   


 

Herunder vises nogle af hans ting fra Knabstrup-tiden.

 

Lampefod

Varenr. 141109

     Højde: 25,5 cm.

 


 

Vase  -  Motiv: Sct. Georg og dragen

Varenr. 141108

     Højde: 30 cm.

 


 

Vase

Varenr. 141107

     Højde: 33 cm.

 


 

Madonna

Varenr. 141106

     Højde: 32 cm.

 


 

Lampe

varenr. 141105

               Højde til fatning: 25,5 cm.

 


 

Lampe

Varenr. 141104

               Højde: 26,5 cm.

 


 

Lampe

Varenr. 141103

               Højde: 25,5 cm.

 


 

Skål

Varenr. 141102

               Højde: 6,5 cm.  -  Diameter: 16,5 cm.

 


 

Lampe

Varenr. 141101

                        

Højde til fatning: 25,5 cm.

 


 

Lampe

Varenr. 141100

                        

Højde til fatning: 25,5 cm.

 


 

Komposition:

Blandform på plade

Mål: 54 x 64 cm.

              

 

                             

 


 

Maleri

Mål: 105 x 120 cm.

         

 


 

Kirkeudsmykning

Altertavle

     Alterbilledet i Alderslyst Kirke - indviet 1948

 

Altertavlens Maler internationalt kendt  -  Kilde: Silkeborg Avis, artikel 23/01 1951

Megen anerkendelse til Endre Hevezi bl.a. for Ikast-Malerierne

Den ungarske arkitekt og kunstmaler Andre Hevezi, gift med datter af organist Sand Lauridsen, Silkeborg, malede lige efter befrielsen, inden han tog ophold i England, bl.a. den meget omtalte altertavle i Alderslyst Kirke. Desuden udstyrede han Phønix-Teatret i Ikast med 120 kvadratmeter kalkmalerier, og disse omtales i det sidste nummer af det fornemme franske kunsttidsskrift "La Revue Moderne". Anledningen er, at Andre Hevezi har deltaget i en stor kunstudstilling i London og efter kritikken placerede sig som nr. 3.

Bladet bringer to reproduktioner af Hevezìs arbejder fra Phønix Teatret og skriver bl.a.: Hans kunst syntes nært beslægtet med de ungarske Senunpressionister, som Endre Hevezi kender helt til bunds, men den er tillige, efter han har studeret kunst og malerteknik hos Docteur Bajo*, tillige stærkt præget af af de franske Mestre.

Han har haft udstillinger i Budapest i 1943 og 1944, i København i 1946 og 1948 og i Aarhus i 1947 samt i Stockholm samme år.

Endre Hevezi har smag for de store, dekorative kompensationer, som han forsyner med sine allegoriske, nøgne figurer, og måske netop på baggrund af disse forekommer hans landskabsgengivelser i pastel og akvarel særligt følsomme og personligprægede.

Han leger med lysvirkninger, som han med god virkning anbriger i felter og flager, så de på en udmærket måde adskiller himlen og landskaberne i hans motiver og giver en dynamisk virkning over hans værker. I London genfinder man i hans billeder de samme gode egenskaber, virtuositet og lyrisk præg. - En bedre kritik kan man vel vanskelig få, og det er glædeligt, at vi også her i midtjylland har erhvervet så gode arbejder af en virkelig god, international kunstner.

* Nævnte Guyla Bajo var professor for de ungarske arkitektstuderende og kom sammen med disse ca. 100 unge arkitektstuderende, som flygtning til Danmark i slutningen af 2. verdenskrig, Han erhvervede 1942 sin doktorgrad i "Kunsten" og "Kristen Oldkyndigheds Æstetik" i Budapest.

 


 

Professor Guyla Bajo nævnes også i Zoltan Kiss´s bog: Without a Blueprint

I bogen beskrives de ungarske arkitektstuderendes flugt fra Ungarn til Danmark, perioden i Danmark og hans liv og karriere i Vancouver,

Bogen starter i Budapest den 4. december 1944. Den russiske hær nærmer sig Budapest og luftsirenerne kører i timevis hver dag, hverdagen er kaotisk. regeringen beslutter at bringe 2000 studerende i sikkerhed, for at sikre efterfølgende viden. De unge arkitektstuderende, så vidt jeg kan vurdere ud fra oplysninger i bogen, ca. 225 personer og deres professorer bliver sendt afsted på deres flugt fra Budapest til Wien, videre gennem Tjekkoslovakiet til Breslau og derfra til Dresden/Halle. I Halle bliver gruppen delt i to grupper.

Gruppen der drager mod Danmarker på ca. 100 personer, der efter at have gennemgået umenneskelige vilkår på turen, når helskindet frem. Den anden gruppe der består af ca. 125 personer, der drager vestpå i Tyskland, bliver kort efter delingen bombet i deres tog og ca. 100 af dem bliver dræbt.

Gruppen der skal til Danmark kommer til Ribe og videre til Esbjerg - Nyborg - Korsør. I lejren i Korsør begynder deres professor at undervise igen og her nævnes at Bajo`s tiltag med et malerkursus, som populært. Bajo beskrives som en god maler. Senere beskrives hans speciale som historieunderviser, maler og violinist. Endre Hevezi benævnes også som en anden talentfuld maler, der spillede cello og de to starter et orkester, sammen med to andre studerende.

Senere sendes flygtningene videre til Silkeborg på Junkers Institut og kommer hertil den 23. oktober 1945.

Bajo og Hevezi nævnes som de mest talentfulde malere i gruppen og sammen arrangerer de en udstilling på Sønderports Tagrestaurant i dagen 16-17-18-19 dec. 1945 med egne og fire andre kunstneres værker, bl.a. de to øvrige Knabstrup-kunstnere Lajos Mathè og Zoltan Kiss

Kunstner-gruppen udstillede på Sønderport Tagresteaurant. Herunder vises oversigt over udstillede værker på udstillingen den 16. - 19. december 1945

Kilde: Zoltan Kiss